Stort og eksklusivt sortiment
Team af certificerede sommelierer
Professionel kundeservice & hurtig levering

CO2 VENLIG BULK VIN

- fordelen ved transport i bulk -

CO2 FRIENDLY = Bulk

Siden 1888 har Oskar Davidsen & Co. leveret vin og spiritus til hotel og restaurationsbranchen. Dette medfører naturligvis en hel del import af vine fra hele verdenen både på flaske, men i stigende grad også som den rene litervare - også kaldet bulk - til aftapning på flaske på vores topmoderne IFS Food-certificerede tapperi i Brøndby tæt på København.

Hvad er bulk?

Bulk betyder egentlig ”uden indpakning og i stor mængde”. Derfor kalder vi det bulkvin, når vi transporterer vin som litervare.

Bulkvin kan transporteres enten i en tankvogn, som vi kender det med for eksempel mælk, eller i flexibag. En flexibag er populært sagt en overdimensioneret bag-in-box-pose, som placeres i en almindelig 20” skibscontainer. Flexibaggen kan transportere 24.000 liter vin, og når containeren når sin slutdestination, og posen er tømt, kan den fjernes, og containeren kan omgående benyttes til at fragte andet gods.

Effektivt og mere miljøvenlig

I takt med at vindrikkere i såvel Danmark som i resten af Europa fik øjnene op for de oversøiske vine, steg importen af disse vine naturligvis markant.

Samtidig vandt bag-in-box-vinen for alvor indpas hos især skandinaverne, og fordelene blev endnu mere åbenlyse, idet man ved aftapning på bag-in-box opnåede længere holdbarhed (anbefalet mindste holdbarhed efter aftapning på bag-in-box er 15 måneder for rødvin og 12 måneder for rosé og hvidvin).

Mens det indledende incitament var økonomien, idet man sparede penge ved ikke at fragte emballage verden rundt, er man de senere år også blevet opmærksom på den markante miljømæssige fordel ved bulkvin, nemlig den reducerede CO2-udledning sammenlignet med vin aftappet i og importeret på flaske fra oprindelseslandet. Baseret på 2024 tal viser nedenstående beregninger, at bulkvin har en 25-30% reduceret CO2-belastning per liter på transporten fra oprindelseslandet til aftapning her i Danmark.

Oskar Davidsen & Co. har fra begyndelsen været en aktiv del af denne udvikling og i anerkendelse af ikke blot de økonomiske fordele ved transport af vin i bulk, men også sikringen af vinens kvalitet og den reducerede miljøpåvirkning, udgør bulkvin en stadig stigende del af vores forretning.

Hvordan ved jeg om min vin er transporteret/tappet CO2-venligt?

Som resturationsejer der ønsker at agere miljøbevidst, kan det dog ofte være svært at gennemskue, hvad man kan gøre i det daglige for at reducere sit eget CO2-aftryk. Her er et par tips til, hvordan man kan vurdere vinens CO2-påvirkning.

Tjek vinens etiket for at se, hos hvem og hvor den er tappet. Er vinen fra et oversøisk land, og Taster Wine står som aftapper (enten ved navn eller CVR-nummer 61092888), så er den helt sikkert kommet til Danmark som bulkvin. Dette forhold er naturligvis også gældende for andre aftappere i både Danmark eller andet steds i Europa – ift. sidstnævnte er det væsentligt at forholde sig til den efterfølgende transport ud til kunderne, da denne ikke er inkluderet i beregningen.

For at synliggøre reduktionen af CO2-udslip ved bulkvin yderligere – dvs. synliggøre fordelen hvis man køber en vin, som hjemtages i bulk og tappes i Danmark i stedet for en vin, der er tappet i hjemlandet som f.eks. Australien eller Chile og efterfølgende hjemtaget på flaske, har vi introduceret en mærkat, der har til formål at gøre det nemmere at afkode, om vinen er hjemtaget på den mest CO2-venlige måde.

Mærkaten ”COFRIENDLY BULK WINE” er derfor påsat flere af de vine, vi tapper, eller fremgår af vinens produktbeskrivelse.

I tillæg til den opnåede CO2-reduktion i forbindelse med transporten har Taster Wine og herunder Oskar Davidsen & Co. også besluttet, at al strøm vi bruger i vores tapperi er certificeret ”grøn” strøm fra vedvarende energikilder pr. 1. januar 2020 - se certifikat her.

Danske arbejdspladser

I tilgift til de økonomiske og miljømæssige fordele er der yderligere én ikke uvæsentlig fordel ved bulkvin. Når vi importerer bulkvin og tapper i Danmark, skaber vi arbejdspladser i Danmark.

De tørre tal

(Opdateret den 22. marts 2024)

I det efterfølgende præsenterer vi de standardiserede beregninger, som er grundlag for ”COFRIENDLY BULK WINE” mærkaten.

Beregningen er baseret på, at vin der afskibes på flasker, er tappet på en standard Bordeaux flaske (75cl.), og transporten heraf sker pakket på paller fragtet i en 40’ container = 18.000 flasker = 13.500L vin.

For vin der afskibes som bulk i en 20’ container med en flexi bag er der justeret for den øgede vægt ved fragt af 24.000L vin.

Fremstilling, brug og afskaffelse af flexi-bag til brug for bulk transport er inkluderet i beregningen for CO2-belastningen ved bulk. Ud fra et forsigtighedsprincip er inkluderet belastningen ved en ”Single Layer BB240 Flexitank” (til trods for at vores transport primært foregår med ”Multilayer MB240 Flexitank” der har en ca. 25% lavere samlet CO2-belastning).

Beregningen inkluderer ikke aftapningsprocessen, hvorfor det forudsættes, at CO2-udledningen ved aftapning er 1:1 om den sker i oprindelseslandet eller på vores tapperi i Danmark (også selv om vi siden d. 1. januar 2020 alene har anvendt certificeret 100% ”grøn” strøm).

CO2 Miljøvenlig

Kilder: Søtransport: EcoTransIT World | Flexi-bag: DHL
- find dokumentation her.

Noter:

Tidligere beregning viste en anden relativ forskel hvilket kan være angivet på produktet afhængigt af, hvornår det er blevet tappet. Forskellen til de nye værdier tilskrives opdateret metodik hos EcoTransIT World samt opdateret tal fra DHL hvorfra grundlaget for beregningerne stammer.

Ift. vores køb af nye flasker fra vores to primære leverandører, som har produktion i vores nabolande Sverige og Tyskland, er vi blevet oplyst, at der indgår nedenstående andel skår/knust genbrugsglas i deres produktion af nye flasker:

Grønt/Oliven glas: 80 - 98%
Hvidt/Flint glas: 45 - 92%

For yderligere miljømæssige og samfundsmæssige tiltag, se venligst vores årlige CSR-rapporter - find rapporten her.

Beregningen af den forholdsmæssige besparelse af CO2 er valideret og fundet retvisende af BDO revision (se erklæring under dokumentation). Der gives midlertidig ingen garanti for beregningernes fuldstændighed eller absolutte korrekthed, da disse er foretaget på tal fra oplyste kilder og leverandører. Ethvert ansvar for de anvendte faktorer og rigtigheden af beregningsmetoder i kildematerialet er udelukket.